13 مارس 2023- بسیاری از عوارض بارداری با بیماری قلبی در آینده مرتبط است. چنین عوارضی شامل دیابت حاملگی، زایمان زودرس، محدودیت رشد جنین و اختلالات فشار خون بارداری (فشار خون بارداری، پره اکلامپسی و اختلالات مرتبط با آن) است که در مجموع به عنوان پیامدهای نامطلوب بارداری (APOs) شناخته می شوند. اگرچه APO به عنوان یک راه مفید برای شناسایی افراد با خطر بالا برای بیماری قلبی در آینده شناخته می شود، اما مشخص نیست که چند بار APO قبل از عوامل خطر بیماری قلبی سنتی، مانند فشار خون مزمن یا دیابت، رخ می دهد.

در یک مطالعه ی جدید از دانشکده پزشکی چوبانیان و آودیسیان در دانشگاه بوستون، محققان دریافتند که نیمی از تمام APOها در افرادی رخ می دهد که سایر عوامل خطر بیماری قلبی شناسایی شده را ندارند. این بدان معناست که وقوع APOها ممکن است افزایش خطر بیماری قلبی را در یک نفر از هر سه نفر مشخص کند که با غربالگری سنتی عوامل خطر بیماری قلبی قابل شناسایی نیست.

دکتر مارا موری هورویتز، نویسنده ی مسئول این مقاله، و استادیار این دانشگاه توضیح داد که با توجه بیشتر به عوارض بارداری، می‌ توانیم خطر بیماری قلبی را شناسایی کرده و شروع به رسیدگی به آن کنیم، حتی قبل از اینکه افراد به عوامل خطر سنتی مبتلا شوند. این می ‌تواند به ‌ویژه زمانی مفید باشد که افراد جوان ‌تر هستند (مثلاً در سنین باروری) و هنوز به فشار خون یا دیابت مبتلا نشده‌ اند، اما در معرض خطر ابتلا به این بیماری در آینده هستند.

در تلاشی برای ارزیابی وقوعAPOs در بین افراد با و بدون عوامل خطر بیماری قلبی عروقی قبل از بارداری(CVD)، محققان داده‌های پرونده الکترونیکی پزشکی افرادی را که از سال 2018 تا 2021 در مرکز پزشکی بوستون (BMC) زایمان کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که در میان افرادی که هیچ فاکتور خطر بیماری قلبی شناخته شده ای قبل از بارداری نداشتند، 30 درصد به APO مبتلا شدند.

دکترهورویتز، بر نیاز به بهبود ارتباطات و مشاوره برای بیماران در مورد اینکه چگونه عوارض بارداری با سلامت آینده ی آنها مرتبط است، تاکید کرد و افزود: ما همچنین باید به پزشکان - نه فقط پزشکان مراقبت از بارداری، بلکه پزشکان و متخصصان مراقبت های اولیه - در مورد اهمیت گرفتن یک تاریخچه بارداری جامع و گنجاندن آن اطلاعات در طبقه بندی و مدیریت خطر بیماران آموزش دهیم.

این یافته ها به صورت آنلاین در مجله ی سلامت زنان منتشر شده است.

منبع:

https://www.bumc.bu.edu/busm/2023/02/27/adverse-pregnancy-outcomes-may-help-identify-future-heart-disease-risk/